I made this widget at MyFlashFetish.com.


Cinta kepada Allah dengan ketaatan . Cinta kepada Rasul dengan keperibadian mulia . Cinta kepada jihad dengan perjuangan . Cinta kepada makhluk dengan mentaati Allah , mencontohi Rasul dalam berperibadi dan sentiasa hidup dengan perjuangan yang pastinya menagih pengorbanan ...

Saturday, 13 April 2013

Dalam Kepayahan Itu



Langkah kaki dipercepat, secepat panik menguasai diri. Jam telah menunjukkan 8 Malam, bukti bahawa dia benar-benar lewat. Langkah masih diteruskan untuk terus menuju ke Masjid Asy-Syatibi walaupun diri berada dalam kritikan waktu.
Tadi dia bersama rakan-rakan sepatutnya berbincang tentang pembentangan subjek Science yang bakal dilaksanakan minggu itu. Kerja sebegitu seringkali diambil kisah pada akhir waktu. Bila sudah dirasakan semakin dekat tarikh, barulah diajak berbincang.
Begitulah sikap separuh manusia. Namun bukannya sifat bertangguh itu tidak cuba dibendung, adakalanya semangat dalam diri tewas dengan hasutan Syaitan. Wan Ilhami sebenarnya sedang dalam perjalanan ke Masjid Asy-Syatibi untuk menghadiri usrah. Sandal yang berat melambatkan lagi pergerakannya, ditambah pula dia sudah penat, ke sana ke sini mengejar tugas yang belum selesai.
Bagi sesetengah orang, Institut itu dikatakan kecil jika dibanding dengan Institut lain yang ada di Malaysia. Tetapi ketahuilah, orang yang berjalan itu lebih memahami daripada orang yang melihat.
Usrah. Perkataan itu berat. Sekurang-kurangnya, berat bagi diri Wan Ilhami. Entah mengapa, dia seringkali berasa sedih dan risau apabila tiba waktu untuk menghadiri usrah.
Perhaps it's the feeling of belonging, that seems to be far away from her. Orang lain dilihatnya tiada masalah bergaul. Cuma dia yang berasa lain.
Mesej ringkas telah Wan Ilhami hantar kepada kakak Naqibah. "Sorry akak, saya lambat sikit".
Akhirnya sampai juga dia di Masjid Asy-Syatibi. 8:30 Malam.
Isy, betul-betul lambat ni.
Dia bergegas menanggalkan sandal dan berlari menaiki tangga, selangkah dua anak tangga, ke tingkat dua. Matanya mencari-cari, akhirnya dia mengangguk.
............................................................................................................
Anak-anak usrah pada petang itu  berbincang tentang sebuah surah daripada al-Quran (maaf, saya benar-benar lupa surah mana). Naqibah meminta seorang memilih satu ayat yang dirasakan dekat dengan diri masing-masing dan menerangkan sedikit isi yang dapat difikirkan.
Salah seorang daripada mereka memilih ayat berkenaan ibubapa, isi yang dikeluarkan amat bernas. Hati Wan Ilhami sudah berat bercampur risau.
Setelah selesai, Naqibah meletakkan pandangannya pada Wan Ilhami. 'Wan Ilhami?' Dia senyum.
'Eh? Kena juga ya? Ingatkan seorang saja.' Wan Ilhami menjawab, malu.
'Kena lah, barulah adil.'
Wan Ilhami kelu. Sungguh, dia amat payah untuk bercakap dan menyampaikan. Itulah kelemahan dirinya yang amat ketara. Naqibah memberi peluang dia berfikir.
Sementara itu, anak usrah lain menceritakan tentang ayat yang dipilihnya. Wan Ilhami tercari-cari ayat dalam al-Quran, ayat yang telah mereka baca tadi.
Akhirnya dia mengangguk saat Naqibah bertanya adakah dia sudah ada ayat pilihan. Ayat yang dirasakannya menarik adalah berkait dengan al-Quran sendiri.
Tangan Wan Ilhami sejuk. Ya, dia takut. Tapi digagahnya juga lidah untuk berkata-kata, sekurang-kurangnya sedikit.
'Sebagai yang kita tahu, al-Quran itu kitab Allah, petunjuk untuk seluruh ummat Islam.  Al-Quran ini panduan sebenar dalam Islam. Kalau kita takut, sedih, bacalah al-Quran. Sebab kalau kita betul-betul cari, kita akan dapat jumpa.
Matanya bertemu mata naqibah. Naqibah mengangguk. Alhamdulillah. At least aku dah cakap. Detik hatinya dengan penuh lega.
'Kalau kita lihat, setiap orang mempunyai cara yang berbeza dia melihat mesej dalam al-Quran. Ini sebab pandangan orang lain-lain. Allah ciptakan manusia berbeza. Sebab itu ayat-ayat dalam al-Quran juga menyentuh skop yang berbeza-beza, gaya ayat yang lain-lain.'
............................................................................................................
Bukan semua orang senang menyampaikan. Tapi ketahuilah, menyampaikan tidak hanya bermaksud bercakap, memberi tazkirah dan sebagainya.
Menulis, melukis dan pelbagai cara lain juga boleh dikira dakwah, jika mengandungi unsur-unsur baik yang selaras dengan Islam.
Dekatkanlah diri dengan Allah, dengan al-Quran selalu. Jika kita tiada Allah, kita tiada apa.

3 comments:

  1. Allah, hebat penulisan enta !!!!! yallah yallah.
    tepat sekali situasi real ni. hebat imaginasi enta. Allah2!

    Hati2 ! Macam kenal je watak ni, wan ilhami, adik enta ke? namanya pun unik. OO, mungkin ILHAM otak enta ya. bagus... bagussssssss. bagusssss.

    ReplyDelete
  2. Ohoo. Wanna be a writer? Good trying. Name yg unik, Ilhami :)

    ReplyDelete
  3. Ukht Binnabil Huda: alhamdulillah ukht..sgalanya Allah yg ilhamkan..nama tu? ad banat sekolah ana empunya nama..ana gunakan nama tu skadar mncantikkan lagi crita ni..xde niat lain..

    Ukht Aifa: insyaallah ukht..doa2 kan impian tu dpat drealisasikan

    ReplyDelete

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

I made this widget at MyFlashFetish.com.